Volvobloggen

Komplett nedplockning av bromsar bak
Hej allihopa!
 
För ett tag sedan gjorde jag ett inlägg där jag skrev om att min bil inte gick igenom besiktningen på grund av att mina handbromsar tog dåligt (läs om det här). Jag spände handbromsen och ombesiktigade den och den tog då lite bättre, men inte på långa vägar tillräckligt bra.
 
Jag antog att jag behövde byta mina handbromsbackar. Jag hade aldrig grejat något med bromsar men det skulle bli intressant att lära sig det. Mina bromssköldar såg även hemska ut, det var inte mycket kvar av dem. Jag läste på lite olika forum på internet och det var flera som påstod att handbromsen kan börja ta dåligt om bromssköldarna är rostiga eftersom handbromsbackarna ligger mot dem. Om någon vet hur det är med den saken så får ni jättegärna kommentera. Jag visste inte vad jag skulle tro om det och jag vet att man inte måste ha bromssköldar, men de är inte för dyra och det ser helt klart snyggare ut med dem så jag tänkte sätta dit nya. För att få bort bromssköldarna måste man ta bort drivaxeln så det skulle ju bli lite mer arbete med det, men det var det värt.
 
Här är steg för steg hur jag demonterade allt till och med drivaxeln. (Ska ni lossa på skruvar som suttit fast länge och antagligen rostat fast så kan man knacka på dem med en hammare för att rosten ska släppa lite från gängorna och då lossnar muttern lättare.)
 
1. Hissa upp bilen och plocka bort däcken. Jag var tvungen att ta bort fjädrarna bak och de sitter fast med 2 skruvar, en uppe och en nere. (Man kommer behöva fjäderspännare för att få dit dem när man är klar.)
 
 
2. Demontera bromsoket, det sitter fast med 2 skruvar på baksidan (se bild nedan). Eftersom det inte finns några bromsslangar på Volvo 240 (vet inte om det gäller alla) utan metallrör måste man vara extremt försiktig så att de inte går sönder. Man måste stödja bromsoket på någonting.
 
Jag kollade beläggen och de var fina.
3. När bromsoket är av kan man ta bort bromsskivan och ta bort fjädrarna som sitter på handbromsbackarna med hjälp av en plattmejsel. Nu kan man ta bort handbromsbackarna.
 
 
4. Nu sitter bara drivaxeln, bromsskölden och handbromsfjädern kvar. Lossa de 4 skruvarna som håller fast drivaxeln samt monteringssatsen för bromsbackarna. För att få loss drivaxeln får man rycka till ordentligt. Lägg drivaxeln på en ren yta och var försiktig så att du inte torkar bort för mycket olja.
 
Som ni ser fanns det inte mycket kvar av bromssköldarna.
Jag köpte nytt monteringskit till handbromsbackarna som ni ser ovan. Klicka på bilden för att komma till monteringskitet.
5. Demontera "hållaren" för handbromsfjädern genom att lossa en sprint som sitter på fjädern samt lossa de 2 skruvarna som sitter på baksidan. Nu kan man ta bort den samt bromsskölden.
 
 
Det tog inte lång tid att demontera allt och det hade gått snabbt och smidigt att sätta ihop allt igen om jag bara hade köpt bromssköldar till Volvo 240 och monterat dem. Men så lätt blev det inte.
 
De sålde inte bromsköldar till Volvo 240 på Biltema. Det fanns bromssköldar till Volvo 740/940 och de hade likadana hål till skruvarna men öppningen för bromsoket satt på helt fel ställe. Det finns självklart ställen där man kan köpa bromssköldar till Volvo 240 men de är extra dyra av någon anledning och jag ville helst köpa dem den dagen. Jag bestämde mig för att köpa de som egentligen var till Volvo 740/940 och modifiera dem. Jag köpte även nya bromsbackar och ett nytt monteringskit till dem.
 
Ovan ser ni hur ordentligt rostiga mina gamla bromssköldar var, men ni kan också se att skruvhålen blir fel om man vänder öppningarna för bromsoken åt samma håll.
Jag hade 2 alternativ att modifiera bromssköldarna på. Det enkla alternativet hade varit att bara skära ut en ny öppning för bromsoket på rätt ställe eftersom skruvhålen satt rätt, men då skulle det se rätt fult ut med två stora öppningar. Jag tyckte att det skulle vara bättre att istället borra nya skruvhål och lämna öppningen till bromsoket.
 
Det krävdes lite mer än att bara borra nya hål till skruvarna. Jag fick förstora hålet i mitten lite med en fil, platta till flera ställen med en slägga (mestadels runt hålet där handbromsfjädern skulle gå in) samt förstora öppningen till bromsoket lite. Till slut lackade jag om bromsskölden med en mattsvart färg och jag blev riktigt nöjd med resultatet! Jag passade även på att lacka "hållarna" till fjädrarna bak.
 
Ovan ser ni det färdiga resultatet efter att ha satt dit den nymodifierade bromsskölden samt drivaxeln och monteringskitet till bromsbackarna.

 
Vad gör man om man har bytt handbromsbackarna och handbromsen inte tar tillräckligt bra ändå?
Om handbromsen är spänd ordentligt och handbromsen ändå inte tar kan man behöva byta bromsskivorna också. Man kan också svetsa lite i springorna på metallbiten som håller isär bromsbackarna. Detta för att få dem längre isär så att de ska ta bättre när man drar i handbromsen.
 
Här är den nysvetsad och nylackad.
Här ser ni före- och efterbilder på det slutliga resultatet.
 

När allting var monterat var det dags att spänna handbromsen så mycket så att bromsen inte låg på, men så att den tog direkt när man drog i den. Nu återstår bara ombesiktning och jag hoppas på att det ska gå igenom. Handbromsen tar väldigt bra nu så jag får hoppas på det bästa!
 
Jag ska tillägga att jag även såg till att fila mina bromsskivor lite innan jag satte dit dem. Om det gnisslar när man bromsar kan det bli lite bättre.
 

Jag hoppas att ni tyckte om detta inlägg och att ni fick någon hjälp. Kommentera gärna om ni vet hur det är med handbromsen, om den påverkas av bromsskölden eller inte.
 
Ha en bra söndag!
Anonym

Hanna, jag är djupt imponerad av dig, vad du kan. Vi ses på torsdag. Kram Annika

Svar: Tack så jättemycket!
Hanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress