Volvobloggen

Allt om kylarvätska
Hej!
 
När det är dags för påfyllning eller byte av kylarvätska (även kallad glykol) finns det en del saker man ska ha i åtanke. I dagens inlägg tänkte jag skriva lite om glykol och vad det används till, samt hjälpa dig välja rätt sort för din bil.
 
Vad används glykol till?
Glykol är rena medicinen för din bil! Den skyddar din motor från att frysa sönder, skyddar din motor från rost samt höjer kokpunkten på kylvattnet. Detta gör så att du kan köra din bil på högre temperatur och få effektivare förbränning. Dessutom skyddar kylarvätskan vattenpumpen.
 
Vilka sorters glykol finns det?
Det finns massa olika sorters glykol och det finns mycket man kan fördjupa sig i men jag tänkte förklara skillnaden mellan två olika: etylenglykol och longlife etylen.
 
Etylenglykol är den vanligaste sorten och den är oftast blåfärgad. Den är mycket giftig och ska hanteras försiktigt. Bör bytas var tredje år, men helst varannat.
 
Longlife etylen är oftast rödfärgad. Denna glykol går inte blanda med någon annan sort. Den håller längre, behövs bara bytas var femte år. Denna sorts kylarvätska ska inte användas i äldre bilar då det kan skada kylare som innehåller bly, koppar eller mässing. 
 
Varför behöver man byta glykol?
Glykol är som sagt bra för mycket. Kylaregenskaperna blir inte försämrade med tiden men rostskyddet blir det. Så genom att byta glykol regelbundet ser du till att din bil håller länge.
 
När ska jag använda glykol?
Kylarvätska ska alltid finnas i bilen, året runt, och kollas då och då så att det finns tillräckligt i behållaren. Det är lika bra på sommaren som vintern då det inte bara kyler utan även som sagt skyddar mot frost.
 
Hur ofta ska jag byta glykolen i bilen?
Ibland står det på glykolförpackningen hur ofta man bör byta ut det, men generellt gäller varannat år (var femte för longlife).
 
Vilken sorts glykol ska min bil ha?
Det finns massa olika sorters glykol så se till att du köper rätt sort för just din bil. Läs i instruktionsboken, sök på ditt reg-nummer, fråga experter och fyll aldrig på något om du inte är säker på vad det finns i kylaren. Man ska aldrig blanda olika sorters kylarvätskor om det inte står på förpackningen att det är en glykol som kan blandas med andra. Häller man i glykol som inte passar sin egna bil kan det skada systemet. 
 
Hur blandar jag koncentrerad glykol?\n
Allt man behöver veta om blandningens koncentration står på förpackiningen. Det är bra att blanda med destillerat vatten för att inte tillföra klor, salter eller kalk till systemet. Blanda alltid till glykolen innan du häller i den i behållaren. Med andra ord, häll aldrig först i vattnet och sen glykolen eller tvärt om.
Så här kan det t.ex. stå på en förpackning

Var ska jag fylla på glykolen?
Behållaren där man fyller på kylarvätska ser ut så här i min bil men den ser olika ut i alla bilar:
Behållaren kallas även för expansionskärl. Detta beror på att all överflödig kylarvätska motorn inte behöver åker tillbaka till kärlet. Därför fyller man aldrig kärlet fullt utan till strecket på behållaren.
 
Symbolen för kylarsystem finns på vissa bilars behållare, den ser ut så här:
 
Hur gör jag för att byta all glykol i bilen? 
1. Tappa ur kylarvätskan
2. Spola rent systemet noga med vatten
3. Blanda (om koncentrerad) kylarvätskan med vatten enligt blandningstabellen på förpackningen till rätt mängd i ett seperat kärl. 
4. Kör motorn varm efter påfyllning så att kylarvätskan får cirkulera i systemet. 
Klart! 
 
Hoppas detta inlägg hjälpte! Har ni några frågor kan ni kommentera inlägget så svarar jag. Finns det något ni tycker jag ska lägga till får ni gärna lämna feedback. 
 
Hoppas ni får en bra tisdag!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress