Volvobloggen

Svetsning under kofångaren bak
Hej!
Sedan jag skrev sist har det hänt mycket på bilen och jag tänkte visa fler bilder på vad jag gjort efter att vi svetsade dit nya skärmkanter. Läs om svetsningen av skärmkanterna här.
 
Det har inte bara varit skärmkanterna och baljorna som har varit mycket att svetsa på utan jag har även haft en hel del rost under kofångaren bak, bl.a. ett stort hål under vänster lykta. Man kunde inte se att det var rostigt om man inte lyfte bort kofångaren och det hade jag aldrig gjort så det var första gången jag fick se hur det såg ut under. Metallkanten som kromlisterna låg på var nästan helt bortrostad och det var mycket rost inte bara under lyktan på vänster sida utan även en bra bit ner i baljan på undersidan. Allt det fick kapas av med vinkelslip och bytas ut mot ny plåt. Här kommer lite bilder från det.
 
Ovan: Observera det stora hålet i listen under bakluckan! Rost överallt.
Ovan och nedan: Det stora hålet under lyktan till vänster.
Ovan: Har kapat bort all plåt under lyktan till vänster i baljan.
Ovan: Svetsar färdigt tröskeln/hjulhuset på vänster sida.
Ovan: Har kapat bort den gamla plåten och svetsar dit ny undersida till kromlisterna.
Ovan: På med zinksprej/roststopp för att undvika rost på nytt.
Ovan ser man resultatet av plåt + glasfibermatta + polyesterlim och slutligen underredsmassa!
 
Efter att all rost var bortkapad och ny plåt fastsvetsad så täckte jag undersidan med underredsmassa, springor täppte jag först till med glasfibermatta och polyesterlim, efteråt underredsmassa. Vet inte om det räknas som klåp men det är hursomhelst helt och tätt överallt nu och tusen gånger bättre än innan!
 
Ha en bra lördag alla!
Mikael Nilsson

Hej
Jag tänker fixa lite rost på plåten under bakluckan.
Fundera gör som du gjort att ta bort hela kofångaren.
Är det svår att få tillbaka kromlisten ovan den nya plåten.
Den sitter väl i klipps eller ?
Roligt med ungdom som gillar Äldre Volvo.
Med vänlig hälsning, Micke Luleå

Svar: Hej!
Det bästa är nog att ta bort kofångaren om man ska svetsa i det området. Det sitter plastclips med metallhållare på under kromlisterna, tyvärr är de ofta sönderrostade och mina gick sönder när jag drog bort kromlisterna. Jag köpte nya på Ebay och att montera de med nya clips var enkelt. Lycka till med att svetsa! Mvh Hanna
Hanna

Mikael Nilsson

Hej
Plåten som du svetsat och där listen ligger på. Gick plåten
att köpa eller gjorde du en egen. Vi har gjort en egen och såg då att den passar bäst om den är böjd. För att passa till den böjda listen och kofångaren. Hur löste du problemet
med den böjda plåten ? Vi gjorde en rak plåt och såg
problemet.
Tacksam för snabbt svar.
Med vänlig hälsning, Micke

Svar: Hej!
Plåten som listen ligger på bockade jag till själv. Jag la svetskanten längs med listen så den syns inte när listen sitter på (se bild i inlägget) . För att böja till plåten på kanterna där det behövs klippte jag några jack med en plåtsax precis där det skulle böjas och la en svetskant på undersidan och slipade på ovansidan med vinkelslip. På så sätt böjs den likadant som kofångaren sedan gör. Sedan borrade jag hål och köpte listclips på mekster.se. Hoppas svaret dög, undrar du något mer eller vill bifoga bilder på ditt projekt får du gärna maila mig på [email protected] 🙂 Mvh Hanna
Hanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress