Volvobloggen

Byte av ljuddämpare
Hej!
 
Den 20 Januari i år var det dags för besiktning på min bil och innan besiktningen gick jag igenom hela bilen för att se om det var någonting som kunde behövas fixas. Jag upptäckte att det nog var dags att byta mittenljuddämparen då fästet var sönderrostat och bilen därmed lät lite grann.
På bilden ovan kan ni se hur rostigt fästet var.

Det gick bra att byta ljuddämparen men det var ganska krångligt att få bort den gamla så till slut fick vi såga av den med vinkelslip. Trots bytet gick min bil tyvärr inte igenom besiktningen. Jag fick 3 tvåor och detta var grejer som de inte hade upptäckt på den förra besiktningen.
 
Slangen som går in i pumpen hängde inte upp ordentligt för fästet hade rostat sönder. Detta löste jag och en kompis genom att skruva fast slangen med ett spikband. Vi täckte spikbandet med tejp först så att det inte skulle skava sönder slangen. Man kan självklart köpa ett nytt fäste men om man kan komma på något eget som är billigare är det mycket bättre tycker jag.
 
Den andra tvåan var att mina bromsrör inte satt fast i golvet tillräckligt bra och det visste jag eftersom vi råkade smälta fästena när vi svetsade golvet. På den förra besiktningen sa de inget om det eftersom de fortfarande satt nära golvet. Detta var inte heller svårt att fixa, jag bara skruvade fast de gamla fästena igen med självborrande skruvar rakt upp i golvet.
 
Den sista tvåan var att min handbroms inte tog tillräckligt bra. Det kommer ett eget inlägg om detta nu i veckan då det var betydligt krångligare att fixa. Uppdatering: Ni kan läsa om nedplockning av bromsarna här.
 
Hoppas att ni har eller får en bra söndag!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress