Volvobloggen

Släpvagnskontakt/Problem med tändningslås
Hej!
 
För ett tag sedan hade jag problem med i princip all el bak på bilen. Mina baklampor slutade hela tiden att fungera fast lamporna var hela så jag fick hela tiden dra nya sladdar fram och tillbaka. När det var fullt med sladdar där bak bestämde jag mig för att följa sladdarna från säkringarna och koppla dem rätt där bak.
 
Vindrutetorkaren i bakluckan fungerade inte och inte nummerplåtsbelysningen heller så jag fick dra nya sladdar därifrån också. Torkarmotorsladden hade dessutom smält hela vägen fram till säkringarna så jag fick dra bort den och dra en helt ny sladd samt tejpa på de andra sladdarna då de var lite skadade här och där.
 
Det låg massa sladdar i hjulhuset bak som inte var inkopplade men vid närmare undersökning vet jag nu att de går till defrosten på bakluckan så någon dag ska jag försöka koppla in dem också.
 
I början försökte jag ta itu med alla sladdarna samtidigt och det gick inte alls bra så jag började om och följde en sladd i taget och till slut redde jag ut det med hjälp av en kompis så att allt var som det skulle och inte en massa sladdar som gick fram och tillbaka mellan lyktorna för att hämta ström.
 
Anledningen till att jag bestämde mig för att dra om alla sladdarna var inte bara för att få bort onödiga sladdar utan en dag fick jag även problem med mitt tändningslås, bilen gick inte att stänga av helt. Jag visste verkligen inte vad det kunde vara men jag trodde inte att tändningslåset var sönder. Jag googlade jättemycket och kom fram till att det kunde vara släpvagnskontakten som var felkopplad, många elfel kan ledas till den. Jag visste ju att det var mycket som var fel där bak så nu var det verkligen dags att dra om alla sladdar och dra dem rätt.
 
Jag hittade detta kopplingsschemat på Google och det fungerade perfekt, jag hade exakt dem färgerna på sladdarna och efter att jag drog dem rätt så har ingenting krånglat med tändningslåset för mig.
 
 

Nu är det bara att koppla in defrosten kvar samt lite arbete med torkarmotorn. Jag köpte en "ny" torkarmotor online och kopplade in den och nu fungerar även den. Det som är kvar att göra är att koppla in intervaller på spaken vid ratten.
 
Om ditt tändningslås börjar krångla eller om bilen inte går att stänga av så skulle det kunna vara en sådan konstig sak som att släpvagnskontakten inte är kopplad rätt. Det kan också vara ljusvredet eller något relä så testa det innan du köper ett nytt tändningslås!
 
Ha en bra söndag!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress